betrokken medewerkers = keihard succes! - column

Betrokken medewerkers = keihard succes!


Denemarken staat aan de top, Nederland is flop.

Dat is de harde realiteit als het gaat om de betrokkenheid van werknemers bij hun werkgever. Samen met Frankrijk staat Nederland helemaal onderaan op de lijst van West-Europese landen (rechts). Is die betrokkenheid belangrijk dan? Ja dus. Wat cijfertjes…

Eerst een Amerikaans onderzoek van wat jaren terug waarbij de relatie onderzocht werd tussen het rendement van beursgenoteerde bedrijven en de medewerkersbetrokkenheid. Bij bedrijven met 60-70% betrokkenheid was het rendement op de aandelen 24,2% en bij 49-60% 9,1%. Bij een betrokkenheid lager dan 25% was het rendement op de aandelen zelfs negatief. Hier is weinig toelichting nodig.

Dan een tweede onderzoek van het Amerikaanse bureau Gallup. Onderzocht werden 1,8 miljoen medewerkers in 82.000 teams, 230 organisaties, 49 branches en 73 landen. Vervolgens werden de resultaten van de op werknemersbetrokkenheid 25% best scorende teams vergeleken met de 25% minst scorende. In de groene tabel vind je de resultaten van dat onderzoek en ook die spreken voor zich.

Een derde onderzoek onder millennials toont aan dat betrokken medewerkers 26% minder snel van baan zullen wisselen als een ander bedrijf tot 20% meer salaris biedt. Betrokken werknemers zijn sowieso blijere mensen. De kans dat ze zeggen dat ze elke dag doen wat ze graag doen, is maar liefst vier keer hoger dan actief niet-betrokken medewerkers dat zeggen.

Nog een paar: bedrijven met een hogere werknemersbetrokkenheid creëren meer banen; mensen die betrokken zijn, geven zichzelf een hoger cijfer voor hun eigen gelukbeleving; betrokken werknemers leveren werk van hogere kwaliteit; bedrijven met betrokken werknemers hebben meer en blijere klanten. Sterker nog, bedrijven die niet alleen betrokken medewerkers maar óók betrokken klanten hebben, ervaren een boost van maar liefst 240% in hun prestatiegerelateerde bedrijfsresultaten t.o.v. bedrijven zonder betrokken werknemers en klanten. 240 procent!

De conclusie is eenvoudig: bedrijven met betrokken werknemers zijn succesvoller.

 

Een lichtpuntje voor Nederland. Toch?

Terug naar de cijfers waar ik mee begon: de werknemersbetrokkenheid in West-Europa. Je weet wel, waarvoor Nederland met 9% het slechtst scoort. Het slechtst.

Het tegenovergestelde van een zeer betrokken medewerker is een ’actief niet-betrokken medewerker’. Deze mensen mopperen niet alleen over hun werkgever, ze zullen het bedrijf zelfs actief saboteren als ze daar de kans toe krijgen. Zij brengen dus werkelijk schade toe aan het bedrijf waarvoor ze werken! Denk aan het saboteren van productielijnen, expres deals verpesten, diefstal etc. Het lichtpuntje is dat het aandeel actief niet-betrokken in Nederland slechts 11% is tegenover 24% wereldwijd. Daar doen we het dus beter dan gemiddeld. Maar! Er zijn dus wel meer saboteurs (11%) in Nederland dan betrokken medewerkers (9%). Dat lichtpuntje is dus meer een dwaallicht.

 

Waarom dan toch?

Hoe komt het toch dat die betrokkenheid in ons land zo laag is? Het antwoord op die vraag is complex maar ik ga je niet helemaal met een kluitje in het riet sturen. Er zijn namelijk twee cijfers – 55 en 68 – die hier mee te maken hebben, zonder dat ze het volledig verklaren. Wereldwijd ervaart 55% van de werknemers een demotiverend werkklimaat en in Nederland is dat maar liefst 68%. Ruim tweederde (!!) van de Nederlanders ervaart een demotiverend werkklimaat en daar speelt de direct leidinggevende een belangrijke, vaak zelfs essentiële, rol in. Bij al deze mensen zal de betrokkenheid minimaal zijn.

 

Goed Nieuws!

De cijfers liegen niet: bij Nederlandse bedrijven is de medewerkersbetrokkenheid gewoonweg slecht. Hoe deprimerend dat ook zou kunnen zijn, het heeft een enorm voordeel! Er is immers ruimte voor verbetering! Er is dan wel iets waar je als bedrijf dan wel even bij stil moet staan. Want als je er voor gaat, als je actief, écht werk gaat maken van het vergroten van de betrokkenheid van je mensen, dan moet je wel rekenen op meer én minder. Meer klanten, meer omzet, meer werkplezier, meer winst en meer succes tegen minder kosten, minder verloop, minder verzuim en minder frustraties. Daar moet je natuurlijk wel tegen kunnen ;-).


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

meer films →

meer tips →

Scroll naar top