LL van een computer - column

LeiderschapsLes van een Computer


Je kent ze wel, die e-mails van collega’s met een probleem waarvoor ze een oplossing willen. Leiders hakken knopen door dus het is niet vreemd dat ze bij je aankloppen. Maar doe dat voortaan toch anders.

Laat je ze voortaan ook een onderbouwde oplossing voorstellen. Ofwel: de e-mails die je voortaan van hen krijgt, bevatten een beknopte beschrijving van het probleem én een kort voorstel voor een oplossing én een korte onderbouwing daarvan. Vervolgens zeg je ja of nee op die oplossing. That’s it.

De tijd die je bespaart is een voordeel voor jezelf. Maar het heeft ook een groot voordeel voor de mensen en de organisatie. Mensen gaan namelijk nadenken over de redenen achter een keuze. Draagt de oplossing bij aan de doelen? Is de oplossing in lijn met de gewenst toekomst? Is de oplossing in lijn met de missie van het team? Etc. etc. In de eerste maanden zul je met regelmaat dit soort vragen stellen omdat mensen belangrijke dingen vergeten tijdens het maken van hun keuzes. Maar na een tijdje begrijpen ze wat je wilt, waar ze op moeten letten en welke richting je op wilt. En dát, het geven van richting aan anderen, dat is leiderschap.

Tip: voer het gebruik van ja/nee-mails in.

Natuurlijk werkt dit ook in persoonlijk contact. Mensen die bij je aankloppen voor een oplossing, vraag je precies hetzelfde: ‘wat stel je voor en waarom?’. Overigens werkt dit natuurlijk alleen als je als leider zelf duidelijkheid hebt over bijvoorbeeld visie, doelen, missie, moraliteit etc. etc. Maar dat is de eerste stap van leiderschap, je zou dat dus duidelijk moeten hebben. En: praat er over met je mensen.


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

meer films →

meer tips →

Scroll naar top