LL van een serveerster - column

LeiderschapsLes van een Serveerster


Een Amerikaans onderzoek in restaurants bevestigde wat we eigenlijk al wisten.

Mensen die een pepermuntje ontvingen bij de rekening, gaven gemiddeld 3% meer fooi. Bij twee pepermuntjes was het al 14% en als de bediening even pauzeert en zegt “For you nice folks there is an extra mint.”. Ja hoor, kassa: 23% meer fooi!

Wederkerigheid is één van de belangrijkste en best werkende principes in het sociaal verkeer. Geef iets en je krijgt er iets voor terug. Dat geldt ook voor leiders. Sterker nog, leiderschap is van nature wederkerig; het gevolg ontvangt bijvoorbeeld sturing en wijsheid terwijl de leider autoriteit, aanzien en misschien zelfs wat privileges ontvangt. Overigens, geven en krijgen is niet hetzelfde als geven en nemen; talloze dictators hebben hun volk veel gegeven maar meer genomen.

Vraag jezelf als leidinggevende eens af wat je doet voor de mensen aan wie je leiding geeft. Geef jij hen wijsheid mee? Ben je hun steun en toeverlaat? trakteer je elke vrijdag gebak? Geef je ze een gevoel van eigenwaarde? Zorg je ervoor dat ze altijd op tijd de middelen hebben om door te kunnen werken? Of wat dan ook? Wat voeg je toe aan waarde voor de ander? En dat dan in de beleving van die ander. De antwoorden op deze vragen zijn essentieel als je meer gedaan wilt krijgen van anderen. Wederkerig zijn richting je mensen is één van de belangrijkste stappen in de ontwikkeling van je leiderschap. En dus ook om meer van hen gedaan te krijgen.


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

meer films →

meer tips →

Scroll naar top